14.2.13

eeuwenoud


 
Dochterlief werd vandaag opnieuw voor een dagje training in Vilvoorde verwacht. Dan maak ik er 'ons' dagje Brussel van. Vandaag geen 'ons', maar 'ik'. Een culturele uitstap. Schetsboek in de tas. Potlood.
 
De boemeltrein bracht me vlakbij het Koninklijk Museum voor Kunst en Geschiedenis, in het Jubelpark te Brussel. Indrukwekkend groots. Architectuur om te imponeren. Je nietig te voelen.
Ik schuifelde van kast naar kast doorheen het eeuwenoud Cyprus. Geen tiener die met de ogen draaide omdat moeder te lang stilhield. Het was er rustig. Ik maakte aantekeningen met mijn potlood. 
Genoot van sobere kracht in vorm en kleur.

Mijn eeuwenoude tocht werd verdergezet doorheen de vaste collectie. Een diadeem uit Brazilië met vogelkopje. Blauwe keramiek uit Iran. Textiel. Vederpracht. Griekse en Romeinse goden. Ik stond stil bij de mummie van de borduurster. Volgde de gebonden draadjes bij die van een krokodil. Bewonderde de heilige ram van de god Amon (en de zaalwachter keek me vertwijfeld aan). Het meest gegrepen ben ik door een alledaags Egyptisch tafereel uit het Middenrijk. Een in hout vervaardigd dier.

Na drie uur heb ik mezelf verplicht het museum te verlaten. Ik laat me een ander dagje Brussel opnieuw verrassen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten